Martina Johansson forklarer hvordan hormonene virker:

Martina Johansson

Lavkarbo og keto øker interessen for hvordan kroppen fungerer

Av Martina Johansson, forfatter av Klar for keto

Noe som jeg virkelig brenner for når det gjelder trening og helse, er kunnskapen om kroppens biologi og kjemi. Da jeg begynte på bioteknikklinje ved Chalmers Universitetet i Göteborg, var det nettopp biologi og kjemi som jeg hadde lyst til å lære mer om. Etterhvert ville jeg gjøre dypdykk på egenhånd, og ga meg i kast med ganske brokete litteratur som enten gikk svært detaljert på molekylnivå, eller henvendte seg til tenåringer som bare var litt nysgjerrige i faget.

Her startet min reise i å undersøke og saumfare hva slags informasjon som finnes om hvordan kroppen egentlig fungerer. Da jeg ved en tilfeldighet kom over lavkarbo begynte noen ledetråder å dukke opp. Lavkarbo og keto er kosthold som er bygget opp nettopp for å jobbe med kroppens kjemi, istedenfor å kjempe mot den!

Insulinet, som har en sentral rolle som hormonet som fremmer lagring av fett, vil man ha et lavt nivå av. Det oppnår man nettopp ved å spise lite karbohydrater og mer fett.

Kunnskapen og forståelsen om hvordan man kan styre en utvikling i sin egen kropp gjennom å styre blodsukkeret og insulin markerte starten på en fantastisk reise!

Feilen åpenbarer seg
Da LCHF slo igjennom i Sverige for nesten tyve år siden, og litt senere i Norge, oppdaget flere og flere mennesker fordelene med et lavkarbo-kosthold. I takt med den økende interessen for lavkarbo ble jeg stadig mer interessert i å vite mer om hvordan kroppen fungerer, og hvordan vi kan påvirke gjennom maten vi spiser. I så mange år, og fremdeles blant de fleste, så er det en opplest og vedtatt «sannhet» at hvis du er en tjukkas skyldes det at du spiser for mye og trener for lite. En karakterløs latsabb, med andre ord. Plutselig ga denne oppleste sannheten slipp. For i takt med den økende interessen for lavkarbo, merket flere og flere overvektige at de faktisk kunne gå ned i vekt om de bare spiste annerledes. Og stadig flere oppdager dette. Derfor den økende interessen for å vite mer om keto og kroppens hormoner.

Hormonenes avgjørende betydning
Mantraet «en kalori inn og en kalori ut» og «spis mindre, men løp mer», er så forenklede og simple at disse «mantraene» fremstår som mer og mer latterlige.

Nå kan faktisk se på hormonene og relatere vektoppgang og vektnedgang til dem. Kunnskapen er her. Vi kan lære oss begrep som insulinfølsomhet, kortisolverdier, ubalanse i stoffskiftet og leptinresistens. Kunnskap er makt og ikke minst forståelse over hvordan egen kropp fungerer.

Med den økende interessen for lavkarbo og keto sprer ny kunnskap seg. Ny kunnskap, som egentlig ikke er ny, men har levd i skyggen av kaloriteorien og skremselspropagandaen rundt fett i maten. Nemlig at høyt blodsukker ikke bare kan kobles til fedme og diabetes, men en hel rekke andre sykdommer som hjerte- og karsykdommer, demens, betennelsestilstander og kreft. Flere av disse sykdommene og tilstandene har man, og enkelte nekter å slutte, beskyldt fet mat for å være syndebukk for. Til tross for at denne kunnskapen er her, og tilgjengelig for alle, så lever mantraene om færre kalorier og fettfattig mat fremdeles i beste velgående.

Er du stresset og sover dårlig, kan du bli plaget av for høyt kortisol. Dette hormonet bekjemper fettforbrenning. Høyt kortisol, sammen med dårlig søvn, gjør det lettere å henfalle til søte matvarer. Raske karbohydrater får deg på banen igjen, eller hva? Selv om kortisol og insulin motvirker hverandre, er det vanskelig å kvitte seg med ekstra energi under slike hormonelle omstendigheter. Resultatet blir fort vektoppgang.

Alle hormoner i kroppen har antagonister som gjør samme oppgave, bare på motsatt måte. Insulin er antagonisten til glukagon, for eksempel. Glukagon «brenner fett», istedefor insulin som lagrer det. Kunnskapen om glukagon var nesten helt ukjent og holdt skjult før lavkarbodiettene ble populære. Fokuset før var faktisk dominert av tankesettet om at blodsukkeret ikke måtte bli for lavt! Det måtte opp, selv for friske individer. Den tanken har vært dominerende for flere kull med ernæringsutdannede.

Mange teorier om insulinets rolle
I treningsverdenen kalles insulin for et oppbyggende (anabolt) hormon, selv om også kroppsbyggere kan bli tjukke på grunn av svingende blodsukker. I denne sammenhengen kalles de imidlertid ikke for «tjukke», men «biffete». Det handler i bunn og grunn om det samme. Det er derfor kroppsbyggere og andre atleter sjelden tror det går an å bygge muskler uten å «carbe» før og etter trening, slik at insulinet – «byggehormonet» – øker.

Da jeg selv begynte å trene seriøst for noen år siden, fulgte jeg alle regler for hvordan man skulle spise. Det gikk i store mengder havregrøt og pasta for å støtte opp om muskelbyggingen. Dessverre skjedde det ikke så mye med min kropp siden insulinets betydning for selve muskelveksten ikke er nevneverdig stor. Men jeg fikk voldsomme magesmerter, og mange i treningsmiljøene som lasser på med karbo sliter med nettopp det.

E-bok: Treningssuksess med lavkarbo

Det komplekse nettverket av aktive hormoner
Takket være den enorme interessen for lavkarbo, LCHF, keto og paleo så øker også interessen for hva som egentlig skjer i kroppen. Det er en fantastisk «bivirkning» av den enorme oppmerksomheten rundt kosthold og kostholdsvalg de siste tiårene! På bare noen få år har vi gått fra mantraet om å «løpe mer, spise mindre» til å faktisk forstå at det ligger et kompleks nettverk av aktive hormoner bak nesten alle kroppslige fenomen. Det innebærer at vi nå faktisk kan gjøre vår egen biologiske «set-up»! Det finnes bedre forklaringer enn at vi bare er «late», «storbyggete», «trøtte» eller har lite viljestyrke.

Forklaringer som at «sånn er det bare» henger ikke lenger på greip. Det finnes årsaker som strekker seg lengre enn til våre ulike personligheter, og dermed utenfor rammene for at vi bare skal kunne «knipse med fingrene» for å endre det

Selv om det er en lettelse er det samtidig en utfordring at det ikke lenger holder med å «skjerpe seg». Det trengs faktisk en plan og det du trenger også mer kunnskap. Lavkarbo og keto har gått fra å være en slankeplan til faktisk å handle om hvordan du oppnår hormonell balanse i kroppen. Du kan med kostholdet ditt optimalisere hormonnivåene dine, og dermed presterer du bedre – på alle felt! Det kan handle om vekten, muskelbygging, bedre søvn, stoffskiftet eller bedre humør- og konsentrasjon.

Lavkarbo åpner stengte dører
Lavkarbohydratkostholdet med mer fett har åpnet opp en stengt dør som kanskje ingen hadde brydd seg om å åpne. Alle de svarene jeg desperat søkte etter da jeg begynte å pugge til å bli sivilingeniør, begynner nå å utkrystallisere seg gjennom mine eksperimenter med kosthold på egen kropp. Interessen for hvordan kroppen fungerer og hva man selv kan gjøre for å dirkte og indirekte påvirke den indre kjemiske balansen, stiller høyere krav til kunnskapen som er tilgjengelig i dag. Det stiller høyere krav og utfordringer til ansatte i helsevesenet, når pasientene kan navnet på flere enzymer og peptider enn hva de fleste leger kan! Jeg håper og tror at det vi driver frem i «lavkarbobevegelsen», vil resultere i et bedre helsevesen, bedre helse-, trenings- og kostholdsråd. Og ikke minst en økt forståelse for kunnskap om egen kropp.

Den kunnskapen er tilgjengelig for deg.
Det er lov å håpe at ernæringspolitikken og kostholdsrådene blir bedre. Med den økende interessen for lavkarbo og keto, er det lov å være optimistisk. Veien ligger åpen for en opplyst fremtid!

Les mer av Martina Johansson