Karbohydrater bygger ikke muskler, men det gjør trening!

Velger du keto, slipper du å høre på det forvirrende

Men hvordan er det du spiser!? Hvor mye har du gått ned? Hvor fort gikk det?

Dette er noen vanlige spørsmål som pleier å komme å så fort man får på en eller annen diett og drar frem en matpakke som ikke ser ut som den pleier. Jeg har siden jeg begynte med lavkarbo alltid fått kommentarer om hvordan jeg spiser, men kanskje ikke alltid så forsiktige og dempete, mer ala «Hva i all verden er det du spiser?» og «Hva gjør det der med kroppen din?», eller «Tenker du verken på klima eller helsen du?»

Det er rett og slett provoserende å spise mat som består av fett og kjøtt.

Jeg synes det kan være ganske underholdende med kostholdsdiskusjoner, og et av mine favorittemner er hvorfor man ikke trenger karbohydrater når man trener. Få temaer provoserer så mye som nettopp det, og det er kanskje ikke så rart når man betrakter hvordan treningsindustrien fungerer. På treningssentrene florerer det av sukkerblandinger, riskaker og treningsdrikker i regnbuens farger.

Jeg skal ikke nekte for at slike regimer og konsepter kan fungere, for menneskekroppen har tross alt en utviklet glukosemetabolisme og glykogenlagrene kan konvertere sukker til rask energi. Kroppen kan jobbe hardt på karbohydratdrift, men i ketose – på fett som energi – kan den jobbe bedre og mer effektivt! Det vet alle som har skiftet fra trening på høykarbo til høyfett.

Vi kjenner til flere toppatleter som Jonas Colting og Björn Ferry som bruker lavkarbo og LCHF, i Norge har fotballagene Odd og Strømsgodset oppnådd gode resultater med å ha lavkarbo som kostholdsfilosofi. (lenker)

Du har 40.000 kalorier i reserve

Hvorfor ikke bare bruke karbohydrater som energi, siden du kan brenne disse kaloriene mens du trener? Jo, for det er ganske enkelt ikke like genialt som å benytte alle de kaloriene du allerede har på lager! Minst 40.000 kalorier ligger «på lager» hos et normaltvektig menneske, mens bare 2.000 kalorier ligger lagret i glykogenlagrene. På «karbohydratdrift» så må man nøye seg med de 2.000 kaloriene, for kroppen er ikke «trent opp» til å hente energi fra kaloriene som ligger lagret i fettet.

Kommer du i ketose og programmerer kroppen din til å primært bruke fett som energikilde, da får du tilgang til dette kalorilageret.

Det er liksom hele poenget med keto, at du forbrenner fett som energi hele døgnet.

Det er mye mer naturlig for mennesker å trene og bevege på seg, enn å sitte stille hele dagen. Urmennesket gjorde aldri «karbo-loading» før hen skulle utføre tunge løft eller ta i et krafttak.

Noe vi skal tenke på er at karbohydrater først og fremst er en ren energikilde, og ingen ting annet. De er på ingen måte involvert i muskelproteinsyntesen, som mange ser ut til å tro.

Insulinøkningen som kommer med inntak av karbohydrater lagrer energi og næring i kroppens celler, men muskelene kan faktisk vokse helt uavhengig av insulin. Det kommer av at muskelvev dannes når det utsettes for hard belastning, slik at kroppen svarer med å bygge mer.

Nei, Vigdis. Epler bygger ikke muskler.

Styrketrening – på liv eller død
Kroppen vet ikke at det står noen og passer på bak deg når du tar benkpress. Kroppen vet heller ikke at du tross alt er i et ganske trygt og kontrollert miljø når du er på et treningssenter. Den tror at det er en fight på liv eller død, og gjør alt den kan for å øke sjansene til å overleve. Derfor bygger kroppen mer muskler, til tross for at det er en enorm energikrevende prosess for kroppen og både produsere og vedlikeholde alle musklene. Aller helst forsøker kroppen å spare og beskytte det som allerede eksisterer av muskelmasse. Det er derfor hver treningsøkt må ligge utenfor komfortsonen. Ellers skjer det ingenting, karbohydrater eller ikke. Så rent teknisk, hva er musklene bygget opp av?

Svaret er frie aminosyrer som flyter rundt i blodet og kontinuerlig anvendes til å starte muskelproteinsyntesen slik at nytt vev kan vokse frem og dannes. Aminosyrer er proteinenes byggestener, og de kan ta seg inn i muskelcellene helt uten hjelp av insulin. De mest muskelbyggende aminosyrene, L-leucin og L-lysin, er dssuten helt ketogene som betyr at de kan brytes ned til ketoner, siden de har en liknende kjemisk struktur.

Om du da er i ketose innebærer det at man kan beholde disse aminosyrene i blodet i lenger tid enn ellers. Dermed får musklene langvarige signaler om at de skal vokse! Dette med cellesignaler er en vitenskap for seg selv og er en del av et ekstremt komplekst system av kommunikasjon inne i kroppen. Cellene svarer hele tiden på ulike signaler fra sitt mikromiljø, så de vet at de skal skape nytt vev eller for eksempel aktivere immunforsvaret.

Uten insulin motarbeides fettlagringen konstant, samtidig som musklene vokser. Kanskje blir ikke musklene like store som de ville blitt med karboloading, men på den andre siden så slipper du å slanke bort og deffe for å få musklene til å synes!
Det er nemlig ingen biokjemiske prosess som konverterer kroppsfett til muskler, som mange synes å tro.

Uansett om du liker å løpe, løfte vekter eller dra deg på sofaen, så er fett en bedre energikilde enn karbohydrater.

Jeg slår et slag for strikt LCHF – eller keto!
I takt med at lavkarbokosthold nå eksisterer i mange ulike varianter og kommersialiseres og tilrettelegges for å være «så likt vanlig mat som mulig», vil jeg slå et slag for strikt LCHF, eller keto om du vil. Keto er den mest effektive og samtidig den skånsomme måten å få en veltrent kropp på – en kropp som også har det godt innvendig.

Det må være lov å håpe på en matrevolusjon som også når treningsmiljøene. Mye har skjedd med paleo og crossfit, men det er fremdeles langt å gå når man ser hvor stor plass veganisme får også i treningsverdenen. Mange sliter og kjemper på treningssenteret uten å få merkbare resultater. Min filosofi er at om det kjennes vanskelig og går tregt, så gjør du antakelig noe galt!

Det finnes et lettere og bedre valg. Jeg skriver mye om dette i min nye bok, Hormoner i balanse – du kan sjekke den ut her.