Lavkarbo fremmer matglede

Kan virkelig lavkarbo (lchf) bety mer matkjærlighet og matglede? Vi tok en prat med oppskriftsansvarlig hos “Kostdoktorn Andreas Eenfeldt“, Anne Aobadia.

Lavkarbo fremmer matglede!

Du har laget den nye boken «Mer matglede med lavkarbo». Hvordan skaper lavkarbo matglede?

– Jeg tenker at mennesker blir friskere, og lykkeligere og bedre tilfredstilt av skikkelig mat. Det er lettere at trives med seg selv, om kroppen går på riktig brensel og magen er i balanse. 

Jeg tror ganske enkelt at mange blir i bedre humør av å spise lavkarbo   

Kan personer som aldri har hatt særlig gode kjøkkenkunnskaper også lykkes med lavkarbo på kjøkkenet?

– Det er mye enklere å lage lavkarbo enn hva man tror, så ja, absolutt! For det er ikke verre enn å steke eller grille litt kjøtt, kylling eller fisk, og supplere med grønnsaker med smeltet smør over. Dette kan til og med barn klare.

Hva er de letteste rettene å komme i gang med, hvis man er helt ny?

– Velg rene råvarer og enkle retter. Less is more. En god proteinkilde, grønnsaker som vokser over jorden, og litt smør om du ikke kan eller orker lage en skikkelig saus.

Hva er dine personlige favoritter frokost/lunsj/middag?

– Til frokost spiser jeg enten eggerøre med mye smør, eller min egen frø- og nøttemüsli med ekte grensk yoghurt og litt vispet kremfløte. Lunsj spiser jeg sjelden. Jeg holder meg til kvelden med en skikkelig forkost. Og da spiser jeg ofte noe enkelt. Gjerne stekt kylling eller fisk med ovnsbakte grønnsaker til. Mye kål. Jeg elsker kål!

Hva er dine beste tips for å komme i gang?

– Begynn med å rydde bort karbohydratrike matvarer fra kjøleskapet og kjøkkenskap. Sukker, mel, pasta, ris og poteter og andre usunne varer som margarin og lightprodukter. Kjøp friske grønnsaker, gode proteinkilder, smør, ost og helfete meieriprodukter. Unngå det jeg pleier å kalle for «surrogatvarer», som «lavkarbo-pasta», «lavkarbobrød» osv., eller desserter med søtningsmidler. Å lage sånn mat blir bare mye jobb, og sjelden veldig godt. Det beste er å gjøre det enkelt, sier Anna som hver uke lager nye oppskrifter for lege Andreas Eenfeldts populære nettside.

Til dessert er det beste litt fet ost, eller skikkelig mørk sjokoalde mellom 80-90% kakao.

Hvorfor har nettopp dine kokebøker gjort så suksess?

– Jeg fokuserer på rask, god og enkel hverdagsmat. Det er smarte og prisverdige hverdagsretter med mye matglede. Middager, som gjør en hel familie mett og glad, takket være herlige smaker og minimal innsats på kjøkkenet. Fokuset ligger på pålitelige råvarer som smør, egg, kjøttdeig, fisk, kylling og grønnsaker. Det skal være enkelt å forgylle sin hverdag med lavkarbo. Jeg skriver aldri om slanking eller vektreduksjon, men om matkjærlighet og matglede. Vi skal ikke krangle om mat, avslutter Anne Aobadia, forfatter av den nye boken «Mer matglede med lavkarbo». Alt er gluten- og sukkerfritt, selvsagt!

Les mer her.

Anne Aobadia, oppskriftsansvarlig hos Kostdoktorn.se

Anne Aobadia har skrevet boken «Mer matglede med lavkarbo – 100 oppskrifter uten gluten og sukker»

Forside Mer matglede med lavkarbo