Slik kan du forberede deg på vintersesongen: D-vitamin er nøkkelen

COVID- OG INFLUENSASESONG I MØTE?

Du kan påvirke ditt immunforsvar

d-vitamin er en viktig nøkkel – mange nordmenn har mangler

SLIK KAN DU STYRKE KROPPENS FORSVAR

FORLAGET LILLE MÅNES ÅRLIGE HELSE- OG KOSTHOLDSKONFERANSE –
DELTA DIGITALT!

Følg årets viktigste konferanse hjemme fra din egen stue. Lille Månes Høstkonferanse setter på dagsorden viktigheten av et betennelsesdempende kosthold og hvilke tilskudd som kan gi deg god vitamin- og mineralstatus. Vises direkte lørdag-søndag 17.-18. oktober på Tunsberg – registrering her.
Du får tilgang til foredragene i tre måneder.

Fokus på d-vitamin
I Dagens Næringsliv lørdag er flere av foredragsholderne på Høstkonferansen ute og påpeker viktigheten av god vitamin-D status for immunforsvaret. Fokuset og oppmerksomheten på vitamin-D har økt de siste årene i Norge, for en stor del av befolkningen har mangler, spesielt under høsten og vinteren.

Innlegget i Dagens Næringsliv er blant annet signert av ansvarlig redaktør i Helsemagasinet Vitenskap og fornuft, Dag Viljen Poleszynski, ernæringsfysiolog. Han mener alle fint kan ta 20 mikrogram per dag for å forebygge mangler.

– De fleste som ikke spiser mye fisk, bruker solarium eller UV-lamper, bør ta tilskudd. Det er en enkel livsforsikring. 20 mirkogram per dag er ingen stor dose, men det er mye mer enn det myndighetene har anbefalt i mange ti-år.

DAG VILJEN POLESZYNSKI, ansvarlig redaktør i Helsemagasinet Vitenskap og fornuft. En ivrig tilhenger av økt bruk av vitaminer og tilskudd i behandling og forebygging av sykdom og ubalanser.

Hvor ofte bør man sjekke sin d-vitaminstatus?

–  Det er ikke nødvendig å sjekke blodverdier hvis man inntar vitamin D jevnlig, men det kan være lurt å inkluderer vitamin D hvis man likevel tar en blodprøve. En artikkel om vitamin D i Tidsskrift for den norske legeforening (11.10.2020) anbefaler at blodnivået bør ligge mellom 75 nmol/l og 250 nmol/l.

Ved mangel kan man gjerne innta 200 mikrogram/d og fortsette med 40-50 mikrogram etter et par uker. De som er i Syden om vinteren, får nok vitamin D mens de er der og kan vente et par uker etter at de er kommet hjem med å ta tilskudd.

President Trump fikk også tilskudd av sink og melatonin – kan du kommentere?

– Sink er viktig for immunapparatet, og melatonin fungerer som antioksidant og kan trolig dempe en eventuell cytokinstorm, men langt viktigere ville vært å gi ham store doser vitamin C (minst noen titalls gram per dag) og selvsagt vitamin D. Helsemagasinet publiserer i neste utgave en artikkel av den ortomolekylære legen Thomas Levy, der han gjennomgår 12 forskjellige tiltak for å motvirke og eventuelt behandle covid-19. Vi vil legge til lavkarbodiett, som har vist å redusere sykdom som skyldes virus eller bakterier i over 150 år! Trump kunne uansett ha nytte av lavkarbokosthold, siden han er overvektig.

Hvilke andre tilskudd er viktige gjennom høst- og vintersesongen? Dine beste råd?

– Helsemagasinet anbefaler først og fremst lavkarbokosthold med naturlig fett og deretter at alle tar et bredspektret kosttilskudd. Noen trenger mer av noen tilskudd, noe man kan få hjelp til å finne ut hos en ernæringskyndig terapeut. De aller fleste vil dessuten ha nytte av gramdoser vitamin C fordelt på mange små doser i løpet av dagen. Vi skriver mye om dette i Helsemagasinet!

Dette er også blant hovedtemaene på Lille Månes årlige konferanse for deg som er opptatt av kosthold og helse.
Den kan du i år følge digitalt her. 
Dersom du ønsker å være fysisk til stede, les mer her. 

 

 

Les også
Den store boken om vitaminer og mineraler

 

Den-store-boken-om-vitaminer-og-mineraler-forside

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar