Hva er lavkarbo

Lavkarbo kan gjøres enkelt og er et kosthold som lett kan tilpasses dine behov og ønsker. Noen finner ut av det veldig raskt, mens andre trenger mer tid. Vi er alle forskjellig!

Men én ting vet vi, og det er at lavkarbo er en ypperlig metode for å gå ned i vekt. Søtsuget blir svakere, hos mange forsvinner det helt, og «panikksulten» kan du si farvel til. Her får du en liten guide i hvordan du kommer raskt i gang.

Ved å spise lavkarbo, spiser du mer naturlig og næringsrik mat og mindre av «alt det andre». Det er veldig ofte «alt det andre» som har gjort folk tjukke og runde. Et viktig stikkord på lavkarbo er med andre ord tilbehøret

Denne lille guiden er laget uten hensyn til allergener, men et lavkarbokosthold vil i de aller fleste tilfeller være helt glutenfritt.

Hva er lavkarbo | Grunnleggende i lavkarbokostholdet

Proteinkilder vil i hovedsak være animalske, altså alt av kjøtt, fisk, vilt, osv.  Vi spiser ikke mer protein på lavkarbo. Heldigvis er det ingen stor uenighet om proteinbehovet, de fleste ernæringseksperter anbefaler mellom 1-2 gram protein per kilo (idell) kroppsvekt. Altså dersom du burde veie cirka 80 kilo, så vil du ha et proteinbehov mellom 80-160 gram per dag. Hvor mye du trener og aktivitetsnivå vil avgjøre.

Egg er en innertier på lavkarbo. Egg kan brukes hele dagen, og er en næringsdynamitt. I egg finner du vitaminer, mineraler, fett og protein.

Sauser, tilbehør som rømme, creme fraîsche, majones (hjemmelaget er selvsagt best!) og god olivenolje.

Tilbehør lager du enkelt og rimelig selv, dropp ferdigprodukter på super’n.

NB! Advarsel – en «bivirkning» av lavkarbokosthold er at du risikerer å bli mer opptatt av mat og matkvalitet enn du var før!

Grønnsaker: Sikt deg inn på grønnsaker som vokser over bakken! Salat i alle varianter, spinat, paprika, agurk, squash, brokkoli, blomkål er alt helt topp!

Nøtter er topp som mellommåltid

Meieriproduktene som ikke inneholder ordet «lett», er å anbefale på lavkarbo. Ekte meierismør, kremfløte eller matfløte, gresk eller tyrkisk yoghurt (eller enda bedre russisk!), ekte variantene av ost som Jarlsberg, Norvegia, Gräddost osv.

Frukt kan være en felle! Skal du ned i vekt, kan frukt være en effektiv brems. Frukt inneholder naturlig nok fruktsukker, og holder du deg unna frukt til du er kommet skikkelig i gang med lavkarbo vil det være lettere å gå ned i vekt. Spiser du frukt, så er det et godt råd å spise litt nøtter til. Avokado er strengt tatt en grønnsak, uansett er den helt topp.

Bønner og linser er kommet i skuddet på grunn av at det inneholder resistent stivelse (altså stivelse som ikke får blodsukkeret til å øke), det er også en mettende og rimelig proteinkilde. 

Så kommer vi omsider til den største no-no-no. Melvarer. Brød. Pasta. Kaker. osv.

Hva er lavkarbo | TIPS

  • Tenk på alt du kan spise mer av, og glem det du skal spise lite av.
  • Ikke vær redd for fett.
  • Spis når du er sulten og til du er passe mett.
  • Begynner du dagen bra, er sjansene for å lykkes hele dagen igjennom stor.
  • Frokosten er dagens farligste måltid.
  • Du må ikke spise hvis du ikke er sulten.
  • Skulle du sprekke en dag, så starter du med blanke ark den neste dagen med frisk giv!

Finn kostholdet som passer og virker for deg

  • Lukk ørene for alle som skal mene noe om hva du spiser, snakk om noe annet.
  • Lavkarbo er ikke en diett eller kur. Det er en litt mer smart måte å spise på, og et supereffektivt forsvar mot alle fristelsene som møter deg gjennom dagen.
  • Får du dreisen på lavkarbo, tør vi spå at du kommer til å ha det mer gøy med matlagingen.

Hva er lavkarbo | Inspirasjon, kunnskap og matglede

Lille Måne har i mange år vært en av de fremste forlagene innenfor lavkarbo sjangeren, og har gitt ut mange flotte kokebøker. Enten du trenger en inspirasjons bok til kjøkkenet eller ønsker mer kunnskap om lavkarbo kjøkkenet, har vi bøker som passer ditt behov!

Ønsker du å høre noen motiverende lavkarbo historier, har vi også samlet noen suksesshistorier som du kan lese her!